De wereld een beetje mooier maken

27 maart 2023

Als er iets bij innovatie essentieel is, dan is dat wel communicatie. Hoe maak je duidelijk waar het over gaat, als iets nog niet bestaat? Marketingbureau Brandeniers uit Deventer nam deze uitdaging aan en is er vanaf het begin vol voor gegaan. Inmiddels heeft GROHW een sterke eigen plek veroverd en staat het in het brandpunt van de belangstelling met het Regionaal Waterstof Congres. Wat de bevlogen Brandeniers betreft een mijlpaal in hun missie om als bureau zinvol bezig te zijn. Frank Rubingh, eigenaar en online strateeg : “De wereld een beetje mooier maken met wat je kan, dat is waar we voor gaan.”

Jongleren onder het lopen

Er is nog geen concreet beeld of verhaal en al helemaal geen merk, maar de opdracht is publiek draagvlak realiseren en ‘believers’ en ambassadeurs aan een meerjarenproject binden. Hoe pak je dat dan aan? Hoe geef je een concept dat ontwikkeld wordt vanuit een consortium met een grote diversiteit aan bedrijven en kennisinstellingen een eigen gezicht en een eigen domein? Eigenaar en creative director Koen Rubingh vertelt: “Hoewel ik nog niet precies wist hoe het eruit ging zien en hoe het ging werken, hadden wij al vrij snel voor onszelf duidelijk dat het een project was dat schaalbaar moest zijn, waar een blauwdruk van kwam en wat eventueel op andere plekken herhaald kon worden. Maar veel is tijdens het project in de samenwerking tot stand gekomen.” 

Van techniek naar communicatie

Frank Rubingh: “We zijn in het begin langs alle partners gegaan om op te halen wat zij in het merk willen terugzien. De ontwerpfase van GROHW, Fase 1, was een stevige uitdaging omdat iedereen, van startup tot gevestigde corporate en alles daartussenin, elkaar moet vinden in het ontwikkelen van iets totaal nieuws. Koen: “Als jonge ondernemers staan wij met twee poten in de klei en willen we mooie dingen maken, maar die eerste fase vergde serieus veel intensieve meetings. En dat is ook wel logisch gezien de complexiteit. Malouke Meijer, content marketeer: “De rode draad is wel het overbruggen van techniek en communicatie om een helder verhaal op de buitenwereld over te brengen. Wel mooi hoe we daar binnen GROHW samen in geslaagd zijn.” 

Blijvende impact met One to Zero

Boven GROHW hangt het keurmerk One To Zero, wat staat voor ‘Samen naar nul uitstoot’. Koen legt uit: “Toen wij de gedachtegang hoorden tijdens de kick-off bij Witteveen+Bos, dachten wij dit is één project waar nog een overkoepelend concept bij moet, zodat daar ook nieuwe projecten onder kunnen vallen. Met One To Zero – als manifest om nú actie te ondernemen – sorteren wij voor op alle mogelijke opties richting de toekomst. GROHW is nog maar de eerste stap binnen de energietransitie. Wat Frank betreft biedt Brandeniers ook een blauwdruk voor communicatie: “Met GROHW en One to Zero hebben wij iets van betekenis ontwikkeld, iets waarmee je de wereld een stukje mooier kunt maken. Daarom bieden wij het hele pakket ook graag aan anderen aan. Het leek ons mooi om een soort gereedschapskist te hebben waar bureaus en bedrijvenclusters gebruik van kunnen maken”. “Het is gewoon ook duurzaam als niet iedereen voor zich opnieuw hoeft te beginnen”, vult Malouke aan.

Van betekenis zijn

Als groeiend (digitaal) marketingbureau was Brandeniers in 2019 in de fase aangeland waarin zij konden kiezen uit het vele werk dat op hen afkwam. Om met wat je als bedrijf in huis hebt niet alleen je vak uit te oefenen, maar ook nog positieve impact op je directe omgeving te hebben, dat werd de richting die nog steeds de drijfveer van het marketingbureau uit Deventer is. Dit viel samen met de zoektocht naar een communicatiepartner vanuit de initiatiefnemers van GROHW. Wat Brandeniers betreft was het overduidelijk om hieraan te willen bijdragen. Begin 2020 vond de aftrap van GROHW plaats met de opstart van Fase 1.

Het Regionaal Waterstof Congres

Het GROHW Regionaal Waterstof Congres is wat Frank betreft wel de kers op de taart: “Het doel was om naamsbekendheid en draagvlak te realiseren voor GROHW. Samen met Bart als senior content strateeg hebben wij daar naartoe gebouwd. Als je dan ziet dat er vertegenwoordigers van provincie, gemeenten en RVO naartoe komen, maar ook van kennisinstellingen, vooraanstaande clubs en koepels in gebiedsbeheer en energietransitie, dan zijn we daar goed in geslaagd. Als merk hebben we GROHW van A tot Z kunnen neerzetten met design, sterke inhoud en het waterstof congres. Bij zo’n evenement moet alles goed in elkaar vallen. Aankleding, audiovisuele middelen, goede sprekers, catering en natuurlijk het moment van in werking stellen van het waterstofnetwerk. Wij kijken echt uit naar 30 maart om GROHW op een spetterende wijze over het voetlicht te brengen bij een hoogwaardig publiek!” 

Ook bij het congres zijn?

Wil je ook kennis opdoen van de inzichten en de ontwikkeling van het lokale groene waterstofnetwerk in Deventer? Dat kan nog, maar wees wel op tijd met aanmelden: GROHW Regionaal Waterstof Congres ’23 | GROHW Wie weet tot ziens bij het GROHW Regionaal Waterstof Congres.

 

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de GROHW Nieuwsbrief:

Met betrekking tot waterstof ben ik:(Vereist)

Laatste nieuws

Nieuwe wethouder op werkbezoek bij GROHW

Nieuwe wethouder op werkbezoek bij GROHW

Deze week bezocht de Deventer wethouder Jaimi van Essen (Energie, Economie en Milieu) het internationale R&D testcentrum waterstoftoepassingen van Nefit Bosch. Tijdens het bezoek werd de kersverse opvolger van D66-partijgenoot Thomas Walder onder meer bijgepraat...

GROHW genomineerd voor Waterstof Innovatie Award 2023

GROHW genomineerd voor Waterstof Innovatie Award 2023

‘S werelds eerste lokale waterstofnetwerk is genomineerd voor de prestigieuze Waterstof Innovatie Award 2023. Deze gerenommeerde prijs wordt uitgereikt aan projecten die uitblinken in de ontwikkeling en toepassing van waterstoftechnologie. De winnaar zal worden...